cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota surabaya,
Jawa timur
INDONESIA
Nirmana
ISSN : -     EISSN : 02150905     DOI : -
Core Subject : Humanities, Art,
NIRMANA Jurnal Deskomvis aims to: Promote a comprehensive approach to visual communication design incorporating viewpoints of different diciplines Strenghten academic exchange with other institution. Encourage designer, practicing, academic and others to conduct research and other similar activities.
Arjuna Subject : -
Articles 8 Documents
Search results for , issue "Vol 4, No 2 (2002): JULY 2002" : 8 Documents clear
STUDIO LEARNING METHOD IN SCHOOL OF DESIGN IN INDONESIA: A CASE STUDY ON THE APPLICATION OF STUDIO LEARNING METHOD FOR THE VISUAL COMMUNICATION DESIGN DEPARTMENT OF PETRA CHRISTIAN UNIVERSITY H. Istanto, Freddy
Nirmana Vol 4, No 2 (2002): JULY 2002
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (554.616 KB) | DOI: 10.9744/nirmana.4.2.

Abstract

Awalnya Pendidikan Desain di Indonesia lebih ditekankan pada pendekatan keteknikan. Barulah 20 tahun terakhir inilah pendidikan desain yang bernafaskan kesenirupaan dimulai. Salah satu metode pengajaran di Pendidikan Desain ini adalah model pengajaran studio yang diadopsi dari sistim permagangan Bauhaus di Jerman dan Beaux-arts dari Perancis. Jurusan Desain Komunikasi Visual Universitas Kristen Petra menerapkan proses belajar-mengajar sistim studio ini tidak saja pada inti atau matakuliah utama saja%2C tetapi juga pada matakuliah-matakuliah yang membutuhkan pendekatan ketrampilan. Secara fisik konotasi studio adalah ruang atau tempat untuk menggambar. Tetapi dalam konteks perancangan (desain) studio tidak sekedar ruang gambar%2C tetapi juga sebagai proses belajar%2C pengkayaan dan penggalian ide melalui diskusi%2C mendengar%2C melihat%2C merasakan%2C menyentuh dan mempraktekan. Studio merupakan tempat yang potensial untuk mengintegrasikan ketrampilan%2C nilai-nilai desain dan wacana desain. Dalam perkembangan dunia informasi%2C pemanfaatan teknologi komunikasi dan kemajuan moda informasi (internet) tidak hanya memudahkan mengakses informasi saja%2C tetapi yang lebih penting dari hal itu adalah studio menjadi tempat yang ideal untuk memancarkan kekuatan%2C kearifan dan kebesaran aspek tradisional ke seluruh dunia Abstract in Bahasa Indonesia : In the early time of its appearance%2C the design education in Indonesia had a very technical sense. Then%2C it began to adopt the artistic sense after about 20 years later. The method of studio learning in Indonesia is adopted from the development of the Bauhaus and Beaux-arts apprentice system. This apprentice system was once influenced by the design in the technical/engineering context. In Petra Christian University s Visual Communication Design Department%2C this studio learning method is not only applied to its core subject but also to its skill subject. Physically%2C the connotation of studio is a room for drawing. But in term of designing%2C actually studio is more than just a room for it. Studio is a place for learning%2C enriching the idea by chatting%2C feeling%2C touching%2C and doing. It s also a potential place for integrating skills%2C values and design literacy. Studio can be an ideal place to make the traditional become more global. Right from this place%2C the strength of the local culture will spark its bright sunshine to the whole world. Sekolah desain di Indonesia%2C proses pembelajaran studio.
HARUSKAH IKLAN DILENYAPKAN Tinarbuko, Sumbo
Nirmana Vol 4, No 2 (2002): JULY 2002
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (41.935 KB) | DOI: 10.9744/nirmana.4.2.

Abstract

Must advertisement be vanished? Observing the percentage between the pros and the cons carried out at random concerning the existence of advertisement%2C we will find out an emotional response%2C i.e. it must be vanished from this earth. The sins performed by the advertisement seem unforgivable. But if we analyze the mass (chaos) the advertisement problems more deeply%2C we should negotiate and introspect as well among all sides. Abstract in Bahasa Indonesia : Haruskah iklan dilenyapkan? Jika melihat presentase secara acak antara yang pro dan kontra terhadap keberadaan iklan%2C maka jawaban emosionalnya%2C iklan harus dilenyapkan dari muka bumi ini! Sebab dosa iklan sudah tidak bisa dimaafkan lagi. Tetapi jika kita kaji lebih dalam carut marut perihal periklanan tersebut%2C kita bisa melakukan negosiasi sekaligus introspeksi antarpara pihak. negotiation%2C introspection of all sides.
PENGARUH KOMUNIKASI VISUAL ANTAR BUDAYA TERHADAP PEMASARAN PRODUK PADA PASAR EKSPOR DITINJAU DARI WARNA DAN ILUSTRASI DESAIN KEMASAN Natadjaja, Listia
Nirmana Vol 4, No 2 (2002): JULY 2002
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (59.96 KB) | DOI: 10.9744/nirmana.4.2.

Abstract

Recently%2C it is not easy to market a product outside the local area%2C where the product has been produced. Actually%2C many difficulties could come out%2C if a product becomes a new one in a market%2C although a local area. This problem will be more complex if the product wants to be market abroad%2C which is mean there is differences in visual communication intercultural%2C which is effect the marketing process. In fact%2C not every consumer in other country could accept the visual communication through the packaging design in one product. Abstract in Bahasa Indonesia : Dewasa ini tidaklah mudah untuk memasarkan suatu produk ke suatu wilayah pemasaran di luar wilayah dimana produk tersebut diproduksi. Sebenarnya kesulitan pemasaran ini timbul apabila suatu produk memasuki pasar baru%2C meskipun masih dalam lingkup wilayah nasional. Kendala ini akan lebih kompleks lagi apabila suatu produk dengan desain kemasannya ingin dipasarkan ke manca negara%2C yang berarti ada komunikasi visual antar budaya yang bisa berpengaruh dalam pemasaran produk tersebut. Pada kenyataannya tidak semua konsumen di suatu negara dapat menerima komunikasi visual yang disampaikan suatu produk melalui desain kemasannya. product%2C packaging design%2C marketing%2C visual communication%2C intercultural
A GLOBAL PERSPECTIVE A KEYWORD FOR DESIGN EDUCATION FACING XXI CENTURY H Istanto, Freddy
Nirmana Vol 4, No 2 (2002): JULY 2002
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (24.25 KB) | DOI: 10.9744/nirmana.4.2.

Abstract

Globalization has brought a great effect to human life either economically%2C politically%2C socially or culturally. The free market and the development of information and communication technology have made the job competition become strict. This effect has also influenced the education field especially for the design education. In facing the challenge of the 21st century%2C the design education should make some restructuring as anticipation. This paper will explain about the importance of the education that implants the global perspective view towards the student. Substantial and Perceptual dimension brings some challenge that force the educators to prepare more innovative and new approaches for their teaching method. The studio learning method that surely brings benefit to the student-centered learning will become the focus of the design education. Thus%2C besides stressing on the importance of the academic subject that can shape the student s attitude and competency in facing the 21st century s challenge%2C Petra Christian University also does some trials towards the problem-based learning and case-based learning system for its studio teaching and learning process. Abstract in Bahasa Indonesia : Globalisasi membawa dampak yang sangat besar bagi kehidupan manusia. Globalisasi tidak hanya berdampak pada masalah ekonomi saja%2C tetapi juga bagi berpengaruh pada dimensi politik%2C sosial adan budaya. Globalisasi juga membawa ekonomi pada sistim pasar bebas dunia%2C demikian juga kemajuan teknologi komunikasi dan sistim informasi membawa persaingan pasar dan lapangan kerja yang sangat ketat dimana-mana. Kondisi ini juga berdampak pada dimensi pendidikan%2C demikian juga halnya pada pendidikan desain. Menyongsong abad 21 pendidikan desain juga harus mulai mengadakan restrukturisasi untuk mengantisipasinya. Tulisan ini akan mengulas pentingnya pendidikan yang menanamkan kepada peserta didik%2C pentingnya perspektif global dalam menghadapi globalisasi ini. Dimensi substansial dan dimensi perseptual sebagai unsur perspektif global membawa tantangan tersendiri bagi para pendidik untuk menyiapkan sistim pendidikan yang lebih inovatif dan memerlukan pendekatan-pendekatan baru dalam proses belajar-mengajarnya. Model pembelajaran dengan sistim studio diyakini sesuai untuk pendidikan desain di era global yang berdasar pada student-centered-learning. Model ini dijalankan oleh Universitas Kristen Petra dengan metoda Problem Based learning dan Case based learning pada sistim studionya disamping tetap memberikan penekanan pada kompetensi dan pembentukan sikap menghadapi abad XXI. globalization%2C global perspective%2C design education%2C design education in 21 century.
BENTUK-BENTUK KARTUNAL SEBAGAI MEDIUM PENYAMPAIAN PESAN DALAM IKLAN Bedjo Tanudjaja, Bing
Nirmana Vol 4, No 2 (2002): JULY 2002
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.9744/nirmana.4.2.

Abstract

Cartoon is one medium that can be used to deliver the communication massage. Besides having the incredible capability to adapt%2C this medium could be used for any purposes%2C one of them is advertising. Abstract in Bahasa Indonesia : Kartun merupakan salah satu medium yang dapat digunakan untuk menyampaikan pesan komunikasi. Medium ini selain mempunyai kemampuan yang luar biasa untuk menyesuaikan diri juga dapat dipergunakan untuk bermacam tujuan%2C salah satunya periklanan. cartoon%2C communication%2C advertising.
PERSPEKTIF PENALARAN FUNGSIONAL DESAIN VISUAL IKON Pranata, Moeljadi
Nirmana Vol 4, No 2 (2002): JULY 2002
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.9744/nirmana.4.2.

Abstract

Iconic interface design concerns the use of images to convey the system states%2C commands%2C or processes for human-computer interaction. While icons play an increasingly important role in iconic interface%2C many aspects of icon design are not well understood. The present study intends to help designers to choose a proper design concept for the icon at an early design stage. Abstract in Bahasa Indonesia : Desain bentuk ikon berkaitan dengan penggunaan image untuk menyampaikan perintah atau proses interaksi antara manusia dengan komputer. Sementara ikon melakukan peranan yang penting dalam bentuk ikon%2C banyak aspek dalam desain pesan visual ikon tidak dipahami dengan baik. Tulisan ini dimaksudkan untuk membantu desainer memilih sebuah konsep desain ikon yang baik. icon design%2C visual feature%2C functional reasoning.
MENCARI MODEL EVALUASI DENGAN PENDEKATAN YANG SESUAI UNTUK PENDIDIKAN DESAIN KOMUNIKASI VISUAL N D K Indrayana, Maria
Nirmana Vol 4, No 2 (2002): JULY 2002
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.9744/nirmana.4.2.

Abstract

Visual communication design in coming years seem getting better. It can be seen by the growth of commercial advertisment in the last three years and the pers freedom make the printing media and new electronic media exist. It would make the Visual communication design proffesion is became important. In the other side%2C there is a fact that many of advertisement have been canceled because of many public critical. Because of this%2C the designer as a creatif person has to be responsible. Because of this fenomena%2C education of visual communication design in Indonesia as an institution has to make the best quality designer. The process of study is become very important. Because of that reason%2C the evaluation model with suitable approach is needed for education of visual communication design. Abstract in Bahasa Indonesia : Prospek desain komunikasi visual pada tahun-tahun mendatang tampak lebih cerah dengan fenomena kenaikan belanja iklan tiga tahun terakhir dan kebebasan pers yang memicu kelahiran banyak media cetak dan media elektronik baru. Sehingga profesi ini akan semakin berperan penting. Di pihak lain ada kenyataan ditariknya sejumlah iklan yang tengah ditayangkan karena kritik yang diterimanya%2C sehingga desainer sebagai pengolah kreatif dianggap turut bertanggung jawab . Dengan berbagai latar belakang itulah institusi pendidikan Desain Komunikasi Visual di Indonesia sebagai wadah penggodokan calon desainer dituntut untuk melahirkan desainer dengan kualitas terbaik. Maka proses studi menjadi penting. Untuk itu diperlukan model evaluasi dengan pendekatan yang sekiranya sesuai untuk pendidikan desain komunikasi visual%2C dewasa ini. evaluation model%2C education of visual communication design.
WACANA HAK-HAK ATAS KEKAYAAN INTELEKTUAL DALAM PENCIPTAAN KARYA DESAIN GRAFIS S. Banindro, Baskoro
Nirmana Vol 4, No 2 (2002): JULY 2002
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.9744/nirmana.4.2.

Abstract

Graphic design product is produced by many creative process after many lay out%2C have been made comprehensively. While producing design%2C graphic designer usually have their own style. Style that is produced by graphic designer is an intellectual property product that must be protected. In other way%2C the right of intellectual property as a law product%2C trying to protect the creation of graphic designer throught the law of mark and copy right. Abstract in Bahasa Indonesia : Karya desain grafis pada hakekatnya merupakan buah pikir dari serangkaian proses kreatif setelah melalui beberapa tahap layout secara komprehensif. Karya desain biasanya identik dengan style seseorang dalam menghasilkan karya%2C yang tidak lain merupakan produk kekayaan intelektual desainer yang patut untuk dilindungi. Hak-hak atas kekayaan intelektual sebagai produk hukum disisi lain berupaya melindungi produk grafis atas penciptaan seorang desainer melalui perangkat UU Hak Cipta dan Merek. Intelectual property right%2C graphic design%2C law of mark and copy right.

Page 1 of 1 | Total Record : 8